Jesteś tutaj:

Główna treść strony

4. Ogólnopolskie Sympozjum „Polskie Tańce Narodowe” – Kujawiak w polskiej kulturze tanecznej i muzycznej

Ogólnopolskie Sympozjum „Polskie Tańce Narodowe” ma w zamyśle organizatorów stanowić naukową formę przybliżenia polskich tańców narodowych, ich funkcji społecznych i roli kulturotwórczej na przestrzeni wieków. Wykłady poprowadzą uznani specjaliści uniwersyteccy pod przewodnictwem etnomuzykologa, antropologa tańca Dr hab. Tomasza Nowaka, członka International Council for Traditional Music (Unesco), Laureata Nagrody „CLIO” 2006 oraz Nagrody za najlepszą pracę pisemną z zakresu historii muzyki polskiej 2016.
Sympozjum odbędzie się w Sali Koncertowej im. Krzysztofa Klenczona w Wieliszewie (kompleks administracyjny przy ul. Modlińskiej 1), w piątek, 13 kwietnia 2018 r., w godz. 18:00-20:00. Bezpłatne Sympozjum skierowane jest do wszystkich zainteresowanych.

Zakres tematyki czwartej edycji, poświęconej kujawiakowi:
- mgr Ewelina Grygier (Instytut Sztuki PAN) - „Wiejskie kujawiaki z perspektywy dotychczasowych badań etnomuzykologicznych"
- dr hab. Tomasz Nowak (Instytut Muzykologii UW) - „Między wiejską izbą, salonem a sceną – kujawiak w praktyce tanecznej”
- dr Aldona Nawrocka-Woźniak (Pracownia Kompozycji, Instrumentacji i Czytania Partytur UMFC) - „Kujawiak w twórczości kompozytorskiej”



- dr hab. Tomasz Nowak (Instytut Muzykologii UW), etnomuzykolog, antropolog tańca. Ukończył studia w Instytucie Muzykologii UW i uzyskał tytuł magistra na podstawie pracy pt. "Proces przekazu tradycji na przykładzie kształcenia skrzypków podhalańskich", napisanej pod kierunkiem prof. dr hab. Anny Czekanowskiej-Kuklińskiej (1997). W latach 1997-2002 uczestnik studiów doktoranckich na Wydziale Historycznym UW. W roku 2003 uzyskał tytuł doktora na podstawie pracy pt. "Tradycje muzyczne społeczności polskiej na Wileńszczyźnie. Opinie i komentarze" (promotor: prof. dr hab. Anna Czekanowska-Kuklińska, recenzenci: dr hab. Bożena Muszkalska, dr hab. Prof. UW Piotr Dahlig). W roku 2005 ukończył dwuletnie podyplomowe studia Teorii Tańca na Wydziale V Akademii Muzycznej im. F.Chopina w Warszawie (praca dyplomowa pt. "Funkcje tańca wśród społeczności polskich na Kresach na przykładzie Wileńszczyzny, Grodzieńszczyzny i Żytomierszczyzny" napisana pod kierunkiem prof. dr hab. Roderyka Lange). W 2006 roku ukończył również Podyplomowe Studia Menedżerskie na Wydziale Zarządzania UW. W zakresie tańca jest wychowankiem Jana Łosakiewicza, w 1999 roku ukończył Instruktorski Kurs Kwalifikacyjny w specjalności taniec ludowy, a w latach 2004–2005 doskonalił swój warsztat choreologiczny w Instytucie Choreologii w Poznaniu pod kierunkiem Roderyka Lange. Jest aktywnym folklorystą, współpracującym z szeregiem instytucji kulturalnych w Polsce. Aktualnie jest adiunktem w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego, gościnnie wykłada w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina (od 2003 r.). Był inicjatorem i pierwszym kierownikiem "Warsaw Gamelan Group" – pierwszego koncertującego zespołu gamelanowego w Polsce. Jest prezesem Polskiego Forum Choreologicznego i Polskiego Seminarium Etnomuzykologicznego, sekretarzem generalnym Związku Kompozytorów Polskich, członkiem Council for Traditional Music i European Seminar in Ethnomusicology, oraz ekspertem Polskiej Sekcji Conseil International des Organisations de Festivals de Folklore et d'Art Traditionnels. Odznaczony m.in. Brązowym Krzyżem Zasługi i Odznaką Honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej”. Autor i redaktor książek z zakresu tradycyjnej muzyki i tańca oraz ponad czterdziestu artykułów naukowych. Laureat Nagrody „CLIO” (2006) przyznanej za książkę "Tradycje muzyczne społeczności polskiej na Wileńszczyźnie. Opinie i zachowania" (Warszawa 2005). Laureat nagrody im. ks. prof. Hieronima Feichta oraz Nagrody za najlepszą pracę pisemną z zakresu historii muzyki polskiej 2016. W roku 2016 nakładem BEL Studio Sp. z o.o. (na zlecenie Instytutu Muzykologii UW) ukazała się kolejna książka jego autorstwa, zatytułowana "Taniec narodowy w polskim kanonie kultury. Źródła, geneza, przemiany", stanowiąca próbę ukazania panoramy dziejów kanonu polskich tańców narodowych, obejmującego współcześnie pięć gatunków (polonez, mazur, krakowiak, kujawiak, oberek).

- mgr Ewelina Grygier (Instytut Sztuki PAN – Zakład Muzykologii, Zbiory Fonograficzne – dawne Archiwum Fonograficzne im. M. Sobieskiego), muzyk i etnomuzykolog. Absolwentka Muzykologii oraz Etnologii i Antropologii Kulturowej UAM, a także Studium Doktoranckiego IS PAN. Studiowała w Poznaniu (UAM), Warszawie (UW) oraz w ramach stypendium Socrtates-Erasmus na Uniwersytecie Wiedeńskim (UW). Obecnie pod kierunkiem prof. Ewy Dahlig-Turek przygotowuje rozprawę doktorską "Artysta, performer, żebrak. Zjawisko muzykowania ulicznego w Polsce w XXI wieku w świetle teorii performansu". Regularnie publikuje na łamach "Ruchu Muzycznego" (stała współpraca od 2014 roku) oraz w "Piśmie Folkowym" (autorska rubryka "Etnolektura"). Dla Instytutu Muzyki i Tańca tworzy blog "Tradycje Muzyczne". Prowadzi także działalność edukacyjną w zakresie wykonawstwa MUZYKI tradycyjnej, m.in. w latach 2012-2016 podczas Trad Music Workshop w Lockenhaus w Austrii. Jest członkinią Polskiego Seminarium Etnomuzykologicznego, gdzie pełni funkcję sekretarza. Zainteresowania badawcze: muzyka w przestrzeni publicznej, fujarki i flety w muzyce tradycyjnej (technika gry, wytwarzanie), muzyka tradycyjna i zwyczaje regionu Kozła.

- dr Aldona Nawrocka-Woźniak (Pracownia Kompozycji, Instrumentacji i Czytania Partytur UMFC), kompozytorka, pianistka, improwizatorka, pedagog. Absolwentka Państwowego Liceum Muzycznego im. Karola Szymanowskiego w Rzeszowie w klasie fortepianu oraz rytmiki; studiów na Wydziale Edukacji Muzycznej Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie — specjalność rytmika; studiów na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki AMFC – specjalność kompozycja; Podyplomowych Studiów Kompozycji w AMFC; uzyskała tytuł doktora sztuki muzycznej w dyscyplinie artystycznej kompozycja i teoria muzyki. Brała udział w warsztatach i kursach kompozytorskich pod patronatem Pierre’a Bouleza i Henryka Mikołaja Góreckiego, prowadzonych przez m.in.: Elżbietę Sikorę, Stephena Montegue, Andersa Brødsgaarda, Krzysztofa Olczaka. W 1999 r. uczestniczyła w „Académie de Musique du XXéme siécle” w Paryżu, prowadzonej przez Pierre’a Bouleza i Davida Robertsona, a 2001 była uczestnikiem organizowanej przez IRCAM „Académie d’Eté” w Paryżu, pod kierunkiem Briana Ferneyhough i Marca-André Dalbavie. W roku akademickim 2002/2003 była stypendystką Musik Hochschule w Luzernie (Szwajcaria), gdzie doskonaliła swe umiejętności w klasie Bettiny Skrzypczak. Nagrody: ex-aequo I nagroda Międzyuczelnianego Konkursu „Miniatura Fortepianowa” (Warszawa 2000), wyróżnienie na VI Konkursie Młodych Kompozytorów „Musica Sacra” (Częstochowa 2001), I nagroda na VII Konkursie Młodych Kompozytorów „Musica Sacra” 2002, I nagroda na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim „Musica Sacra” (2010), finalistka I i II Międzynarodowego Konkursu „Transatlantyk Instant Composition Contest” w Poznaniu (2011, 2012). We wrześniu 2005 r. w ramach stypendium otrzymanego przez „Stiftung Musikforschung Zentralschweiz” była uczestnikiem projektu „Schreiben In Beromünster (Szwajcaria) jako Composer-in-Residence. W 2010 r. była kompozytorem projektu interdyscyplinarnego Coaching Project (muzyka/taniec/scenografia/wideo), organizowanego w ramach Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Tańca Dancing Poznań. Utwory Aldony Nawrockiej były prezentowane ma międzynarodowych festiwalach w Polsce, Szwajcarii, Hiszpanii, Francji, Finlandii i na Litwie. Kompozytorka tworzy również muzykę elektroniczną współpracując ze Studiem Muzyki Komputerowej UMFC. Ponadto pisze piosenki i utwory dla dzieci oraz opracowuje materiały muzyczne do tańca, teatru i dla telewizji. Koncertuje również jako pianistka i kameralistka. Aldona Nawrocka-Woźniak zajmuje się także działalnością publicystyczną, naukową i organizacyjną (m.in. od 2013 r. jako koordynator programowy cyklu „Koncertów Pod Gwiazdami” w warszawskim Planetarium „Niebo Kopernika”, wCentrum Nauki Kopernik). Jako pedagog pracowała m.in. w Ośrodku dla dzieci Głuchych i Niedosłyszących w Michalinie k/Warszawy (1999) oraz prowadziła w roku akademickim 2001/2002 zajęcia z przedmiotu laboratorium muzyka w Salezjańskim Instytucie Wychowania Chrześcijańskiego Papieskiego Wydziału Teologicznego w Warszawie (obecnie Wydział Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego). Od roku 2016 pełni funkcję kierownika Pracowni Kompozycji, Instrumentacji i Czytania Partytur. Jest członkiem ZKP, ZAiKS-u, Akademii Fonograficznej oraz Stowarzyszenia Strefa Otwarta.
Umieszczono: 05.04.2018 r., godz. 15.00